Αναζήτηση

ΚΕΔΕ: Υποχρεωτική μετεξέλιξη των ΚΔΑΠ σε ΚΔΑΠ STEM-Ρομποτικής

ΚΕΔΕ: Υποχρεωτική μετεξέλιξη των ΚΔΑΠ σε ΚΔΑΠ STEM-Ρομποτικής

Στην ΚΕΔΕ η υποχρεωτική μετεξέλιξη των ΚΔΑΠ σε «ΚΔΑΠ STEM»

 Στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΚΕΔΕ συζητήθηκε η έγκριση του πρακτικού της συνεδρίασης της Επιτροπής Κοινωνικής Πολιτικής και Κοινωνικής Οικονομίας, με αντικείμενο την υποχρεωτική τελικά λόγω χρηματοδότησης, μετεξέλιξη των ΚΔΑΠ σε ΚΔΑΠ STEM για τη σχολική περίοδο 2026–2027. Η συζήτηση ανέδειξε ένα κεντρικό μήνυμα: η Αυτοδιοίκηση δεν απορρίπτει τον εκσυγχρονισμό, αλλά ζητά συμμετοχή στον σχεδιασμόσαφή χρηματοδότησηρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα και τεκμηριωμένη κοστολόγηση, ώστε να μην αιφνιδιαστούν οι δημοτικές δομές και να διασφαλιστούν εργαζόμενοι και ωφελούμενοι.

 

Καφαντάρης: «Πρέπει να μας απασχολήσει σοβαρά όλη την Αυτοδιοίκηση»

Ο Γ.Γ. κ. Καφαντάρης προανήγγειλε ότι το θέμα θα απασχολήσει πλέον «σοβαρά» όχι μόνο την Επιτροπή αλλά και το Δ.Σ. της ΚΕΔΕ συνολικά, υπογραμμίζοντας πως η προτεινόμενη μετεξέλιξη πρέπει να είναι αυτό που η Αυτοδιοίκηση θέλει και μπορεί να λειτουργήσει, με εναρμόνιση σε όλη τη χώρα. Παράλληλα, ανέδειξε την ανάγκη άμεσης θεσμικής πρωτοβουλίας: «αμέσως μετά τα Χριστούγεννα πρέπει να ζητήσουμε συνάντηση» με μοναδικό θέμα την κατεύθυνση που προωθείται.

Ανδρεάδου: Αδιανόητος ο αποκλεισμός της ΚΕΔΕ από τις διαβουλεύσεις

Η πρόεδρος της Επιτροπής, Δήμαρχος Λαγκαδά κα Νίκη Ανδρεάδου, έθεσε τον πυρήνα του προβληματισμού: παρότι με ΚΥΑ του Ιουλίου 2025«εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση των ΚΔΑΠ μέχρι τη σχολική περίοδο 2026–2027», διαπιστώθηκε ότι εξελίσσονται συζητήσεις που αμφισβητούν στην πράξη την εφαρμογή της μέχρι το 2026–27 και μετακινούν το κέντρο βάρους απευθείας στη μετεξέλιξη σε ΚΔΑΠ STEM.

Η βασική της αιχμή ήταν θεσμική και πολιτική: «το θεωρώ αδιανόητο να μην είναι συμμέτοχος και συνομιλητής η ΚΕΔΕ» σε διαβουλεύσεις που επηρεάζουν δομές κοινωνικής πολιτικής των δήμων, χιλιάδες εργαζόμενους και δεκάδες χιλιάδες οικογένειες.

Τι σημαίνει στην πράξη «ΚΔΑΠ STEM»: προσωπικό, εξοπλισμός, νέες ειδικότητες

Σύμφωνα με την τοποθέτηση της κας Ανδρεάδου, η μετάβαση σε ΚΔΑΠ STEM δεν είναι «αλλαγή ταμπέλας», αλλά μετασχηματισμός υπηρεσιών:

  • εκπαίδευση/επιμόρφωση προσωπικού (νέα αντικείμενα: τεχνολογία, ρομποτική κ.ά.),
  • αγορά εξοπλισμού και υποδομών,
  • πιθανή ανάγκη για νέες ειδικότητες εργαζομένων,
  • χρόνος ώστε «να ωριμάσει όλο αυτό» χωρίς να τιναχθεί στον αέρα η καθημερινή λειτουργία των δομών.

Η Επιτροπή, όπως ειπώθηκε, θεωρεί κρίσιμο να αναδειχθούν έγκαιρα τα προαπαιτούμενα, ώστε οι δήμοι να μην βρεθούν «απροετοίμαστοι, χωρίς πόρους, χωρίς έγκαιρη ενημέρωση».

Σπυρίδων: Με παρέμβαση του ο Γεν. Διευθυντής της ΕΕΤΑΑ κ. Σπύρος Σπυρίδων εξέφρασε του φόβους του ότι αν απενταχθούν οι δήμοι από το πρόγραμμα τότε θα είναι αδύνατο να διατηρηθεί το προσωπικό που είναι και το βασικότερο.

Το «κλειδί» της συζήτησης: χρηματοδότηση και πραγματικό κόστος

Ιδιαίτερη βαρύτητα δόθηκε στη χρηματοδότηση. Η κα Ανδρεάδου τόνισε ότι το πρόγραμμα στηρίζεται κατά κύριο λόγο σε εθνικούς πόρους, ενώ οι ευρωπαϊκοί είναι μικρότερο ποσοστό. Παρά ταύτα, μεταφέρεται από πλευράς Υπουργείου ότι «προκειμένου να συνεχίσει η λειτουργία πρέπει να μετεξελιχθούμε σε ΚΔΑΠ STEM». Η Πρόεδρος έθεσε ευθέως το ερώτημα αν είναι λογικό να επιβάλλεται μια δύσκολη και δαπανηρή μετάβαση «για μια ισχνή» αναλογία ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, όταν οι δήμοι καλύπτουν ήδη το μεγαλύτερο μέρος μέσω κρατικών πόρων και όταν ο διαθέσιμος χρόνος είναι περιορισμένος.

Παράλληλα, έθεσε και μια σκληρή διαπίστωση: στο υφιστάμενο σχήμα, από το συνολικό κόστος που αναφέρθηκε (56 εκατ. ευρώ), τα δημοτικά ΚΔΑΠ «απολαμβάνουν» περίπου 7 εκατ. ευρώ, γεγονός που ήδη δημιουργεί δομική ανισορροπία σε σχέση με τον ιδιωτικό τομέα και περιορίζει την ελκυστικότητα των δημοτικών δομών.

Τα αιτήματα της ΚΕΔΕ όπως αποτυπώθηκαν στο πρακτικό

Η πρόταση της Επιτροπής, όπως παρουσιάστηκε, περιλαμβάνει συγκεκριμένα βήματα:

  1. Για το 2026–2027 να εξακολουθήσει να ισχύει η υφιστάμενη ΚΥΑ, ώστε να υπάρχει χρόνος προετοιμασίας και αποφυγή αιφνιδιασμών.
  2. Οικονομοτεχνική μελέτη από την ΕΕΤΑΑ για το πραγματικό κόστος λειτουργίας των δημοτικών δομών (ΚΔΑΠ, ΚΔΑΠ ΑμεΑ, παιδικοί/βρεφονηπιακοί σταθμοί), με γεωγραφικά και πληθυσμιακά κριτήρια, ώστε η πολιτική να στηριχθεί σε δεδομένα και όχι σε υποθέσεις.
  3. Διακριτό πρόγραμμα δημοτικών δομών φύλαξης παιδιών με χρηματοδότηση από εθνικούς πόρους, ως σταθερή «ραχοκοκαλιά» της δημοτικής κοινωνικής πολιτικής.
  4. Διασφάλιση της συνέχισης εργασίας των εργαζομένων στις δομές, με αναφορά στις αποφάσεις των τακτικών συνεδρίων της ΚΕΔΕ.
  5. Θεσμική απαίτηση: η ΚΕΔΕ να είναι ισότιμος συνομιλητής και συνδιαμορφωτής με τα αρμόδια Υπουργεία για τη συνέχιση λειτουργίας και την όποια μετεξέλιξη.

Δανιηλίδης: «Διαβούλευση μόνο με ιδιώτες – κίνδυνος για τον δημοτικό πυλώνα»

Ο κ. Δανιηλίδης υποστήριξε ότι η διαδικασία γίνεται «ερήμην» της ΚΕΔΕ και σε διαβούλευση «μόνο με τους εκπροσώπους των ιδιωτών». Έθεσε επίσης τρία κομβικά σημεία:

  • να μην καταργηθεί η ηλικιακή ομάδα 5–12 που σήμερα καλύπτουν τα κλασικά ΚΔΑΠ,
  • να επιμείνει η ΚΕΔΕ στην επέκταση των δράσεων έως 15 ετών (όπως έχουν υπάρξει ομόφωνες αποφάσεις),
  • να υπάρξει δημοτικός πυλώνας υπηρεσιών με εξασφαλισμένη, οριζόντια κρατική χρηματοδότηση, στο πρότυπο μοντέλων όπως το «Βοήθεια στο Σπίτι», ώστε να λυθεί και το εργασιακό ζήτημα με πιο μόνιμη βάση.

Ιδιαίτερα αιχμηρή ήταν η επισήμανση για τις δυσκολίες προσαρμογής του προσωπικού: ειδικότητες που σήμερα στηρίζουν τις δομές (μουσική, θεατρική αγωγή, γυμναστική κ.ά.) δεν μετατρέπονται «εν μια νυκτί» σε πιστοποιήσεις ρομποτικής, άρα η μετάβαση χρειάζεται σχεδιασμό και χρόνο.

Κυρίζογλου: «Ναι στη μετεξέλιξη, αλλιώς δεν θα είμαστε ελκυστικοί»

Ο πρόεδρος κ. Κυρίζογλου κατέθεσε τη δική του οπτική υπέρ του εκσυγχρονισμού, συνδέοντας τη συζήτηση με τη μεγάλη εικόνα: αν οι δομές δεν μετεξελιχθούν και δεν εμπλουτίσουν το περιεχόμενό τους, κινδυνεύουν να χάσουν παιδιά, άρα και έσοδα, άρα να υπονομευτεί σταδιακά η βιωσιμότητά τους. Το σημείο ισορροπίας, όπως τονίστηκε, είναι σαφές: «όχι από τη μία μέρα στην άλλη», αλλά με μεταβατικό στάδιο και προπαρασκευή.

Μαΐστρος: Πρόταση για τριετές πρόγραμμα εφαρμογής και προγραμματική σύμβαση

Ο κ. Μαιστρος πρότεινε η οικονομοτεχνική μελέτη να συμπληρωθεί από ένα τριετές πρόγραμμα εφαρμογής της μεταρρύθμισης, που θα προσδιορίζει «διαδικασίες, όρους και πόρους» σε βάθος χρόνου. Πρότεινε επίσης προγραμματική σύμβαση μεταξύ ΚΕΔΕ – Υπουργείου Εσωτερικών – ΕΕΤΑΑ, ώστε να διασφαλιστεί θεσμικά η μετάβαση, οι προϋποθέσεις και η χρηματοδότηση.

Μαραβέλιας (ΕΕΤΑΑ): Επιστολή στην Υπουργό και άμεσο ραντεβού – «Χρειάζεται μεταβατική περίοδος»

Ο πρόεδρος της ΕΕΤΑΑ, κ. Μαραβέλιας, συμφώνησε ότι απαιτείται «ειλικρινής διάλογος» με το Υπουργείο και παραδέχθηκε ότι «δυστυχώς ακολουθούμε τις εξελίξεις» ενώ ως κύριοι συνομιλητές φαίνεται να έχουν προτιμηθεί οι ιδιωτικές δομές. Πρότεινε:

  • άμεση επιστολή του προέδρου της ΚΕΔΕ προς την αρμόδια Υπουργό, με αίτημα ραντεβού και με σαφή ανάδειξη της ανάγκης μεταβατικής περιόδου,
  • παράλληλη εκπόνηση δύο μελετών βιωσιμότητας (ΚΔΑΠ και παιδικών σταθμών),
  • και σοβαρή συζήτηση για το αν το μοντέλο πρέπει να είναι συγχρηματοδοτούμενο ή να μετακινηθεί σε εθνικούς πόρους.

Το Δ.Σ. της ΚΕΔΕ κατέληξε να ζητήσει την επιστολή άμεσα, με την απόφαση της συνεδρίασης να επισυνάπτεται, ώστε να τεκμηριωθεί θεσμικά το αίτημα «για χρόνο» μέχρι να βγουν τα αποτελέσματα των μελετών.

πηγή: myota

logo light footer