Επισημάνσεις Σιώμου για την Πολιτική Προστασία στο Συνέδριο της Αλεξανδρούπολης
Στο Τακτικό Ετήσιο Συνέδριο της ΚΕΔΕ στην Αλεξανδρούπολη συμμετείχε ο Πρόεδρος της Επιτροπής Πολιτικής Προστασίας και Κλιματικής Κρίσης της ΚΕΔΕ, Αντιπρόεδρος του Εποπτικού Συμβουλίου της ΚΕΔΕ και Δημοτικός Σύμβουλος Πεντέλης Βλάσσης Σιώμος καταθέτοντας τις προτάσεις της ΚΕΔΕ για την Πολιτική Προστασία.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Πολιτικής Προστασίας της Κ.Ε.Δ.Ε. Βλάσσης Σιώμος στην τοποθέτησή του επισήμανε :
«Η Αυτοδιοίκηση Α’ Βαθμού, πλέον έχει αποκτήσει έναν αναβαθμισμένο και ουσιαστικό ρόλο στον τομέα της Πολιτικής Προστασίας . Παράλληλα, καλείται τα επόμενα χρόνια να διαχειριστεί και τις συνέπειες της κλιματικής κρίσης, σε ένα αναδυόμενο παγκόσμιο πρόβλημα σε διεθνές, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο. Μπροστά στην πρόκληση αυτή, η ΚΕΔΕ αναλαμβάνει πρωτοβουλίες εκτός από τους ρόλους και τις αρμοδιότητες των υπηρεσιακών δομών των Δήμων και το επίπεδο εμπλοκής τους στη διαχείριση, αναλύοντας τις επιμέρους ενέργειες και προγράμματα που πρέπει να αναληφθούν, σε κάθε στάδιο, ώστε ο κάθε Δήμος να αποκτήσει έναν σύγχρονο επιχειρησιακό σχεδιασμό ένα αξιόπιστο και αποδοτικό σχέδιο και μια επιχειρησιακή ικανότητα ως ασπίδα προστασίας για τους κινδύνους και τις κρίσεις που μας απειλούν.
Οι θεσμικές ρυθμίσεις, οι ξεκάθαρες αρμοδιότητες , οι επαρκείς πόροι και η ανάγκη να μετατοπιστεί το κέντρο βάρους στη λήψη προληπτικών μέτρων αποτελούν δομικά στοιχεία για μια αποτελεσματική πολιτική προστασία σε τοπικό επίπεδο.
Έχει διαπιστωθεί ότι η πρόληψη παρέχει σημαντικά οφέλη για την τοπική κοινωνία και τις αρχές διότι η μείωση των κινδύνων µέσω προληπτικών µμέτρων εξασφαλίζει την προστασία της ανθρώπινης ζωής. Οι καλύτερα προετοιμασμένες κοινωνίες έχουν λιγότερα θύματα σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.
Η πρόληψη προωθεί τη βιώσιμη ανάπτυξη και τη χρήση φυσικών πόρων µε τρόπο που µμειώνει τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Ο σχεδιασμός ασφάλειας και η λήψη µμέτρων παραμετροποιημένη στις συνθήκες του κάθε Δήμου συμβάλλει στην ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων των κινδύνων, όπως η ενίσχυση των υποδομών και η δημιουργία αντιπληµµυρικών έργων ή αντιπυρικών ζωνών.
Μια μελέτη του Ινστιτούτου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΙΠΕ) δείχνει ότι η ενίσχυση των υποδομών αυξάνει την ανθεκτικότητα των κοινοτήτων κατά μέσο όρο κατά 25%.
Έχει διαχρονικά διαπιστωθεί ότι οι επενδύσεις στην πρόληψη είναι έως και δέκα φορές πιο οικονομικές από τις δαπάνες για την αποκατάσταση των ζημιών. Τα προληπτικά µέτρα µμειώνουν το κόστος που συνδέεται µε τις ζημιές σε υποδοµές και το κόστος της αρωγής και των παρεμβάσεων εκτάκτου ανάγκης και άμεσης αποκατάστασης.
Παράλληλα η ΚΕΔΕ οφείλει να διαμορφώσει ένα σταθερό δίκτυο επικοινωνίας και συνεργασίας με τις ΠΕΔ και το σύνολο των Δήμων της χώρας με στόχο:
- Την ανάδειξη τοπικών ιδιαιτεροτήτων και ειδικών ζητημάτων ανά περιοχή, ώστε οι πολιτικές και οι παρεμβάσεις θωράκισης ή ενεργειών αποκατάστασης να είναι προσαρμοσμένες και αποτελεσματικές.
- Τη συγκέντρωση και αξιοποίηση προτάσεων και καλών πρακτικών από όλους τους δήμους της χώρας, οι οποίες μπορούν να διαμορφώσουν ειδικές προτάσεις και θέσεις της αυτοδιοίκησης για τη πολιτική προστασία και την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης..
- Τη κοινή επεξεργασία ζητημάτων εφαρμογής της νομοθεσίας, όπως ο νέος Κλιματικός Νόμος και οι υποχρεώσεις των ΟΤΑ για τη κατάρτιση Σχεδίων Αστικής Ανθεκτικότητας.
- Την ανάπτυξη ενός μηχανισμού αλληλεγγύης και αλληλοϋποστήριξης των Δήμων που δοκιμάζονται από φυσικές ή άλλες καταστροφές με παροχή μηχανολογικού εξοπλισμού ανθρώπινου δυναμικού και ειδών πρώτης ανάγκης από όσους μπορούν να συνδράμουν με βάση τις δυνατότητές τους.
Η στόχευση για μας στην αυτοδιοίκηση για μια νέα οργάνωση, δομή και επιχειρησιακή αναβάθμιση του ρόλου μας στη πολιτική προστασία είναι μια υπόθεση σύνθετη και δύσκολη στην εφαρμογή που θα μπορούσε να είναι εύκολη και απλή αν γίνουν αποδεκτά από το κεντρικό κράτος κατά τη γνώμη μας τα πιο κάτω προαπαιτούμενα :
- Θεσμική αποσαφήνιση αρμοδιοτήτων και διαμόρφωση ενός σταθερού στο χρόνο θεσμικού πλαισίου
- Διοικητική προσαρμογή στα πλαίσια της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης με κωδικοποίηση των αρμοδιοτήτων σε κάθε επίπεδο της διοίκησης
- Σταθερή οργανωτική δομή της πολιτικής προστασίας σε επίπεδο Δήμου και σε διαδημοτικό επίπεδο
- Στελέχωση τοπικών δομών με μόνιμο προσωπικό και επικουρική ενίσχυση με έκτακτο προσωπικό, ειδικά προγράμματα απασχόλησης και εθελοντικές ομάδες
- Ανάλυση κινδύνων και εξειδίκευση του επιχειρησιακού σχεδιασμού σε τοπικό επίπεδο για κάθε κατηγορία κινδύνου και δημιουργία εργαλείων παραμετροποίησης και εφαρμογής του σχεδιασμού αυτού
- Διασφάλιση του απαιτούμενου βάσει του πιο πάνω σχεδιασμού μηχανολογικού και τεχνολογικού εξοπλισμού
- Σταθερή και επαρκή ετήσια χρηματοδότηση και διασφάλιση στοχευμένων χρηματοδοτικών λύσεων μέσα από ανταγωνιστικά και άλλα προγράμματα
- Αξιοποίηση ειδικών εφαρμογών ΤΠΕ και προϊόντων της επιστημονικής έρευνας για τη πρόληψη και τη θωράκιση ευάλωτων περιοχών από κινδύνους φυσικών καταστροφών
- Εκπόνηση πολυετούς ειδικού προγράμματος για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας των δημοτικών υποδομών . Χρηματοδότησή του μέσω του τέλους ανθεκτικότητας για το οποίο θα πρέπει να διεκδικήσουμε το μεγαλύτερο ποσό να διατίθεται στους ΟΤΑ για έργα ενίσχυσης της ανθεκτικότητας των υποδομών μας.
- Διαβαθμισμένη εκπαίδευση στελεχών ΟΤΑ, εθελοντικών ομάδων και του τοπικού πληθυσμού σε θέματα πρόληψης και διαχείρισης κινδύνων με πιστοποίηση της παρεχόμενης εκπαίδευσης
- Επιτάχυνση του πρωτοβάθμιου και δευτεροβάθμιου προσεισμικού ελέγχου όπου απαιτείται σε όλες τις υποδομές των Δήμων και κάλυψη μέσα από ειδικό χρηματοδοτικό πρόγραμμα των αναγκαίων παρεμβάσεων συμμόρφωσης στις περιπτώσεις που υποδεικνύονται από τον πρωτοβάθμιο και δευτεροβάθμιο έλεγχο. Να επισημάνουμε ότι πέραν της ενίσχυσης της πολιτικής προστασίας και του αισθήματος ασφάλειας στους πολίτες η διαδικασία αυτή αποτελεί προαπαιτούμενο για την ένταξη έργων ενεργειακής αναβάθμισης κτιρίων , η άλλων κτιριακών έργων στα πλαίσια του ΕΣΠΑ και άλλων χρηματοδοτικών προγραμμάτων.
Πέραν αυτών για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και την ενίσχυση της Πολιτικής Προστασίας των ΟΤΑ ενισχυτικά προτείνουμε:
- τη χρηματοδότηση των δήμων για την υλοποίηση καινοτόμων έργων στα ζητήματα των «πράσινων υποδομών» (GreenInfrastructure), καθώς και έργων– δράσεων βασισμένων στη φύση (Nature-basedsolutions),
- την υποστήριξη των δήμων στα ζητήματα των επιπτώσεων της Κλιματικής Αλλαγής και της υλοποίησης έργων για την προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή. Επανειλημμένως έχουμε υποστηρίξει ότι οι δήμοι είναι εκείνη η βαθμίδα της Διοίκησης που είναι ο αποδέκτης των σημαντικότερων επιπτώσεων της Κλιματικής Αλλαγής,
- τη νομοθέτηση δεσμευτικής γνώμης της ΚΕΔΕ και όχι ενός απλού γνωμοδοτικού ρόλου στον καθορισμό των προδιαγραφών, όρων και τεχνικών οδηγιών εκπόνησης των Σχεδίων Αστικής Ανθεκτικότητας του άρθρου 45 του Ν.5106/2024,
- την εκπόνηση και εφαρμογή ενός τριετούς Επιχειρησιακού Προγράμματος ενίσχυσης των δομών και των λειτουργιών Πολιτικής Προστασίας των Δήμων και των Περιφερειών με τη συμπλήρωση της στελέχωσης των οργανικών μονάδων τους, τη συνεχιζόμενη κατάρτιση του ανθρώπινου δυναμικού τους, τη συμπλήρωση του τεχνικού εξοπλισμού τους, τη χρηματοδότηση έργων και δράσεων πρόληψης των φυσικών καταστροφών και τη διασφάλιση του συντονισμού και της διαλειτουργικότητας των συστημάτων τους με αυτά της Κεντρικής Διοίκησης,
- τη δραστική μείωση της γραφειοκρατίας και των καθυστερήσεων στην αποζημίωση και την ενίσχυση των πληγέντων από τις φυσικές καταστροφές (πυρκαγιές, πλημμύρες, σεισμούς, κατολισθήσεις) και την έγκαιρη αποκατάσταση των ζημιών που έχουν υποστεί οι τεχνικές υποδομές, οι καλλιέργειες και το φυσικό περιβάλλον.
Παρατηρούμε με λύπη, διαχρονικά με εξάρσεις και υφέσεις, να αναπτύσσεται από την πλευρά του κεντρικού κράτους μια συντεταγμένη επικοινωνιακή προπαγάνδα που όλως τυχαίως μεταθέτει κάθε φορά την ευθύνη στους φορείς της αυτοδιοίκησης.
Όμως εκτός από την αυτοδιοίκηση και το αυτοδιοικητικό προσωπικό θα πρέπει να αξιολογούνται και οι κρατικοί φορείς και οι κάθε είδους αρμόδιοι πολιτικοί και υπηρεσιακοί παράγοντες για την αποτελεσματικότητά τους αλλά και τις αστοχίες τους
Τέλος θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι εμείς ως αυτοδιοίκηση, δεν φοβόμαστε να σηκώσουμε και πρόσθετες ευθύνες αφού υπάρχουν οι αναγκαίες προϋποθέσεις που προαναφέραμε.
Αρκεί να ξέρουμε τι υποχρεούμαστε να κάνουμε, με ποιό προσωπικό, με ποιά μέσα, με ποιούς πόρους αλλά και με την υποχρέωσή μας ν’ αξιολογούμαστε για τις ικανότητες και τις αδυναμίες μας».
πηγή: myota

