Αναζήτηση

Τι ακριβώς σημαίνουν «τα λίτρα» ενός κινητήρα;

Τι ακριβώς σημαίνουν «τα λίτρα» ενός κινητήρα;

Πώς υπολογίζεται ο κυβισμός ενός μοτέρ;

Όταν ψάχνουμε για την αγορά ενός αυτοκινήτου, ένα από τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά που κοιτάμε, μαζί με την ιπποδύναμη, την κατανάλωση ή τους χώρους, είναι το μέγεθος του κινητήρα. Αυτό μετριέται σε λίτρα, όλοι το γνωρίζουμε αυτό. Όμως πόσοι γνωρίζουν τι ακριβώς σημαίνουν αυτά τα λίτρα;

Τα λίτρα είναι μονάδα μέτρησης του όγκου και χρησιμοποιείται συνήθως για τη μέτρηση υγρών, όπως η βενζίνη, το λάδι, το νερό κλπ. Στην περίπτωση των κινητήρων, τα λίτρα περιγράφουν τον συνολικό όγκο όλων των κυλίνδρων ενός κινητήρα. Κάθε κύλινδρος είναι ένας μικρός κινητήρας που παράγει ισχύ καίγοντας καύσιμο.

Θεωρητικά όσο περισσότερους κυλίνδρους έχει ένας κινητήρας τόσο περισσότερο καύσιμο μπορεί να κάψει και τόσο περισσότερη ισχύ μπορεί να παράξει. Έτσι όταν μιλάμε για έναν 4κύλινδρο κινητήρα χωρητικότητας 2 λίτρων, σημαίνει ότι ο συνολικός όγκος των 4 κυλίνδρων είναι 2 λίτρα, άρα κάθε κύλινδρος έχει μισό λίτρο χωρητικότητα.

Τι σημαίνει όμως η χωρητικότητα του κυλίνδρου; Ουσιαστικά ο όγκος του κυλίνδρου βγαίνει από τον πολλαπλασιασμό της διαμέτρου του πιστονιού με τη διαδρομή του από το ΑΝΣ (άνω νεκρό σημείο) στο ΚΝΣ (κάτω νεκρό σημείο). Η διαδρομή του πιστονιού εξαρτάται από τον στρόφαλο.

Τι αλλάζει ανάλογα τον κυβισμό του κινητήρα;

Τι σημαίνει όμως στην πραγματικότητα ο κυβισμός του κινητήρα για την απόδοση ενός αυτοκινήτου; Γενικά, ο μεγαλύτερος κυβισμός κινητήρα σημαίνει περισσότερη ισχύ και ροπή.

Αυτό συμβαίνει επειδή ένας κινητήρας μεγαλύτερου κυβισμού μπορεί να κάψει περισσότερο καύσιμο και αέρα, δημιουργώντας μεγαλύτερη έκρηξη και, επομένως, να παράξει περισσότερη δύναμη για να περιστρέψει τους τροχούς. Ωστόσο, όσο μεγαλύτερος είναι ένας κινητήρας, τόσο περισσότερο το βάρος των κινούμενων μερών και άρα αυξημένη η κατανάλωση καυσίμου.

Υπάρχει εναλλακτική στα πολλά κυβικά;

Προφανώς και η απάντηση είναι ναι και τις τελευταίες δεκαετίες ζούμε την τρανή απόδειξη αυτού. Αρχικά είχαμε το downsizing, όπου έκαναν την εμφάνισή τους 1.000άρηδες και 1.400άρηδες υπερτροφοδοτούμενοι κινητήρες που απέδιδαν αντίστοιχη ισχύ και αισθητά περισσότερη ροπή από αντίστοιχους ατμοσφαιρικούς 2λιτρους.

Σήμερα το turbo θεωρείται οριακά ξεπερασμένο, μιας και ζούμε στην εποχή του εξηλεκτρισμού των πάντων. Είτε με υβριδικούς κινητήρες που έχουν την βοήθεια ενός ηλεκτροκινητήρα, είτε με την πλήρη αντικατάσταση των μοτέρ που ξέραμε από ηλεκτροκινητήρες και μπαταρίες.

Πηγή: autotriti.gr

logo light footer